Segala puji bagi Allah.
Sekiranya aqiqah dan qurban digabungkan, dan orang tersebut ingin melaksanakan aqiqah untuk anaknya pada Hari Raya Aidiladha, atau pada hari-hari Tasrik, adakah qurban juga dianggap sebagai aqiqah?
Para fuqaha (ahli fikh) berbeza mengenai masalah ini dan ada dua pandangan:
Pandangan pertama adalah bahawa qurban tidak dianggap sebagai aqiqah. Ini adalah pandangan Maalik dan Shaafa, dan diriwayatkan dari Imam Ahmad dalam satu laporan.
Bukti yang dikutip oleh mereka yang berpandangan ini adalah bahawa masing-masing iaitu aqiqah dan qurban, harus dilakukan untuk kepentingannya masing-masing., sehingga salah satu dari mereka tidak dapat dianggap sebagai yang lain juga. Dan kerana masing-masing dilakukan dengan alasan yang berbeza, jadi salah satu dari mereka tidak dapat dihitung sebagai yang lain.
Al-Haytami mengatakan dalam Tuhfat al-Muhtaaj Sharh al-Minhaaj (9/371):
Makna yang jelas dari kata-kata sahabat kita adalah bahawa jika seseorang bermaksud untuk menawarkan domba sebagai qurban dan aqiqah, ia tidak memenuhi tujuan apa pun. Ini jelas kerana masing-masing adalah sunnah yang dilakukan untuk kepentingannya sendiri.
Al-Hattaab mengatakan dalam Mawaahib al-Jaleel (3/259):
Berkenaan dengan menyembelih binatang itu untuk qurban dan aqiqah atau kenduri kahwin, dikatakan dalam al-Dakheerah: pengarang al-Qabas berkata: Syeikh kami Abu Bakar al-Fihri berkata: Sekiranya dia menyembelih binatang korbannya sebagai qurban dan aqiqah, itu tidak akan dihitung, tetapi jika dia mempersembahkannya sebagai kenduri perkahwinan, itu akan dihitung. Perbezaannya adalah bahawa yang penting dalam dua kes pertama adalah menumpahkan darah (binatang korban), dan yang satu itu tidak akan dihitung untuk dua. Tetapi dalam hal majlis pernikahan tujuannya adalah untuk menawarkan makanan, yang tidak bertentangan dengan menumpahkan darah, jadi dapat digabungkan.
Pandangan kedua adalah bahawa qurban juga dapat dianggap sebagai aqiqah. Ini diceritakan dalam laporan lain dari Imam Ahmad, dan ini adalah pandangan orang-orang Hanafi. Ini juga pandangan al-Hasan al-Basri, Muhammad ibn Sireen dan Qataadah (semoga Allah merahmati mereka).
Bukti yang dikutip oleh mereka yang berpandangan ini adalah bahawa tujuan qurban adalah untuk mendekatkan diri kepada ALLAH dengan mempersembahkan korban, sehingga yang satu itu termasuk dalam yang lain, sama seperti doa untuk menyambut masjid dapat disertakan dengan yang wajib doa untuk orang yang memasuki masjid.
Ibn Abi Shaybah meriwayatkan dalam al-Musannaf (5/534) bahawa al-Hasan berkata:
Sekiranya mereka melaksanakan qurban bagi anak, ia juga dianggap sebagai aqiqah.
Diriwayatkan bahawa Hishaam dan Ibn Sireen berkata:
Qurban juga dapat dianggap sebagai aqiqah.
Diriwayatkan bahawa Qataadah berkata:
Tidak akan dihitung kecuali aqiqah dilakukan dan dia harus melaksanakan aqiqah secara berasingan.
Al-Bahooti mengatakan dalam Sharh Muntaha al-Iraadaat (1/617):
Sekiranya waktu untuk aqiqah dan qurban bertepatan (sama), pada hari ketujuh atau sekitarnya bertepatan dengan hari-hari qurban, dan dia melaksanakan aqiqah, yang juga dapat dianggap sebagai qurban, atau jika dia melaksanakan qurban itu dikira sebagai yang lain, sama seperti hari lebaran jatuh pada hari Jumaat, dan dia melakukan ghusl (mandi wajib) untuk salah satu dari mereka, dan jika jemaah haji melakukan tamattu ‘atau Qiraan menyembelih domba pada hari qurban, ia dianggap sebagai hadi yang diharuskan olehnya dan sebagai qurban.
Dan dia berkata dalam Kashshaaf al-Qinaa ‘(3/30):
Sekiranya dia menggabungkan aqiqah dan qurban, dan bermaksud menyembelih binatang itu untuk kedua-duanya, yaitu untuk aqiqah dan qurban, ia dikira bagi kedua-duanya, dan ini dinyatakan oleh Imam Ahmad.
Pandangan ini disukai oleh Syekh Muhammad bin Ibraaheem (semoga Allah swt) mengatakan:
Jika dia menggabungkan aqiqah dan qurban maka satu itu memadai untuk ketua rumah tangga. Dia harus berniat untuk melaksanakan qurban untuk dirinya sendiri dan aqiqah akan disertakan sekali. Menurut pandangan beberapa dari mereka, kedua-duanya harus dilakukan untuk satu orang, jadi aqiqah dan qurban harus dilakukan atas nama anak. Menurut yang lain, ini tidak mustahak; jika ayah akan menyembelihnya maka qurban adalah bagi pihak ayah dan aqiqah adalah bagi pihak anak.
Kesimpulannya: jika dia menyembelih haiwan untuk qurban dan untuk aqiqah maka itu dapat diterima.
Fataawa al-Shaykh Muhammad ibn Ibraaheem (6/159).
Wallahualam