Kami sediakan khidmat Aqiqah dan Qurban di Tanah Suci Mekah. Kami akan uruskan A sampai Z untuk anda. Boleh teliti info dan keterangan di bawah. Terima kasih kami dahulukan!

Harga sebenar adalah RM550 seekor

Kini PROMOSI RM447 sahaja seekor !

Matlamat Kami

Kami ingin memudahkan anda dan seluruh rakyat Malaysia dalam melaksanakan ibadah Aqiqah dan Qurban untuk diri anda dan insan tersayang. Jujur, telus dan amanah adalah keutaamaan kami!

Kami akan menyampaikan amanah anda dengan penuh jujur dan telus insyaAllah!

Team operasi kami berpengalaman 7 tahun menguruskan ibadah aqiqah dan qurban di tanah suci mekah. Antara team operasi adalah bekas pelajar Universiti Madinah.
Tempat penyembelihan yang kami pilih adalah di dalam tanah haram. Daging sembelihan hasil aqiqah atau qurban anda akan diagihkan kepada fakir miskin sekitar Mekah.
Kami akan usahakan sebaik mungkin amanah yang diberi, jika ada sebarang masalah yang menyebabkan kami tidak dapat tunaikan amanah anda, kami akan refund 100% kepada anda.

Gambar Aqiqah/Qurban Yang Telah Dilaksana

Proses Dilakukan

Soalan dan Jawapan kepada Persoalan-persoalan Yang Sering Ditanya;

Semestinya ya! SyokNya Travel adalah syarikat yang berdaftar. Kami berdaftar dibawah Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM), nombor pendaftaran kami ialah 1236193-X.

Qurban dan Aqiqah, Pelancongan, Flight ticket, Kenderaan, Pengedaran kurma, wakaf alquran di masjidil haram.

InsyaAllah untuk mendapatkan berkat beribadah di tanah haram (tanah suci) selain itu, kos seekor kambing di tanah suci Mekah ini lebih murah dan jimat berbanding di tempat lain. Daging aqiqah dan qurban akan diberikan kepada fakir miskin sekitar Mekah insyaAllah. 

Sunat muakad – sunat yang sangat-sangat dituntut. Jika tidak laksanakan amatlah rugi.Rasulullah sangat menyarankan agar aqiqah dilakukan.

Tiada larangan dan tiada masalah.

Jakim (2013) menjelaskan boleh dan sah melakukan ibadah qurban dan aqiqah di luar negara dengan melalui wakil sekalipun (rujuk: garis panduan pelaksanaan ibadah qurban Jakim, Bilangan 2 Tahun 2013; ISBN 978-983-042-527-6)

Sayid Al Bakri dalam kitabnya I’anatut Toliban, beliau menyata bahawa sah dan boleh berwakil pada pembelian aqiqah dan boleh pula berwakilkan untuk menyembelihnya walaupun orang yang empunya diri berada diluar negeri.

Hukum akad adalah sunnah. Akad adalah lafaz persetujuan dua pihak. Akad boleh dilafazkan dengan mulut, atas kertas atau meredhai sesuatu itu berlaku walaupun tidak disebut. Paling penting kedua-dua pihak jelas dengan apa yang sedang dilakukan. Setiap amal itu dimulakan dengan niat dan niat itu boleh berlaku dalam hati atau melafazkan dibibir dan menyempurnakan dengan amalan.

Waktu yang afdal melaksanakan aqiqah ialah hari ke-7 kelahiran. Hal ini sepertimana sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:

“Setiap kelahiran bayi itu tertebus dengan aqiqahnya yang disempurnakan (sembelihan) untuknya pada hari ke-7 dan dicukur rambutnya serta diberikan namanya” (HR. Abu Daud no. 2838, An Nasai no. 4220, Ibnu Majah no. 3165, Ahmad 5/12)

 

Tetapi, jika sudah terlepas thari ketujuh, tiada masalah untuk membuat aqiqah di hari yang lain. Hukumnya tetap sama iaitu sunnah muakkad, apabila dibuat, mendapat pahala yang besar disisi Allah. 

Bilangan sembelihan aqiqah untuk anak lelaki adalah 2 ekor kambing manakala bilangan sembelihan untuk anak perempuan adalah 1 ekor kambing – Riwayat Abu Daud (2842)

Ibadah aqiqah ialah sembelihan haiwan ternakan kambing yang dilakukan pada hari ke-7 kelahiran bayi atau jika sudah terlepas hari ke 7 sekalipun, boleh dibuat bila bila masa sekalipun.

Manakala ibadah qurban ialah sembelihan haiwan ternakan seperti unta, lembu dan kambing yang dilakukan pada hari raya Aidil Adha iaitu 10 hingga 13 haribulan Zulhijjah.

Ya boleh. Penyembelihan aqiqah atau qurban perlu dipastikan menepati syarat-syaratnya, contoh seperti syarat usia haiwan 2 tahun ke atas dan sembelihan itu mesti diniatkan aqiqah atau qurban.

Boleh dan sekiranya mereka sudah meninggal pun boleh laksanakan sendiri kerana rasullah sendiri mengaqiqahkan diri baginda selepas baginda diangkat menjadi rasul.

Hukumnya bukanlah sunat muakkad tetapi sunat. Ianya sebagai tanda mensyukuri mendapat anak. Semoga kita mendapat syafaat daripada beliau sebagai anak kita.

Bukan sunat muakkad lagi hukumnya tetapi harus. Jika qurban itu diwasiatkan maka wajib laksanakan. Jika qurban tersebut untuk ibu bapa yang sudah meninggal juga diterima kerana amalan yang diniatkan oleh anak insha Allah sampai pada ibu bapa mereka.

Ibadah qurban ini dilakukan oleh seseorang untuk dirinya.Maka jika nak buat untuk anak sebaik-baiknya dimaklumkan kepada mereka agar mereka taahu mereka juga berkorban.Dalam masa yang sama kita mengajar mereka untuk melakukan pada masa akan datang.

Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial